Kirja-arvio: Leading Digital

Tiivistelmä:

Digitaaliset teknologiamuutokset ovat juuri nyt kerääntymässä ja kertautumassa täydelliseksi myrskyksi, joka ei ole väistymässä lähiaikoina. Digitaalisen murroksen vaikutukset liiketoimintaan ovat systeemisiä, minkä vuoksi pistemäiset ratkaisut reagointina muutokseen eivät riitä. Digitaalinen transformaatio edustaa kokonaisvaltaista reagointia ja on ainoa oikea tapa organisoida muutoksen johtaminen. Digitaalisessa transformaatiossa vaikuttaa kaksi yrityksen kyvykkyyden ulottuvuutta: Digitaalinen kyvykkyys ja Johtamiskyvykkyys. Kummassakin . . . → Read More: Kirja-arvio: Leading Digital

Lean Business Design maksimoi strategiatyön arvon ja tehon

Kilpailun kiristymisen ja toimintaympäristön monimutkaistumisen myötä on strategialla johtamisesta tullut entistäkin tärkeämpi menestystekijä. Vaikka vanha jako strategian muodostamiseen ja sen jalkauttamiseen pätee periaatteessa edelleen, on kokonaisuus aikaisempaa sumuisempi.

Nopeiden muutosten myötä on johtamisen kompleksisuus kasvanut. Ratkaisuksi on ehdotettu muun muassa pitkä päätyyn ja perään -metodia eli strategiatyöstä kokonaan luopumista. Aedonin näkemyksen mukaan moisessa lonkalta ampumisessa . . . → Read More: Lean Business Design maksimoi strategiatyön arvon ja tehon

Digitalisaation kymmenen suurta päätöstä

Tiivistelmä:

Vastuu liiketoiminnan digitalisaation suurista päätöksistä kuuluu toimivalle johdolle, hallitukselle ja joskus omistajille. Strategiset päätökset, niiden valmistelu ja toimeenpano, sekä niiden yhteydessä käsitellyt kysymykset edustavat digitalisaation konkretiaa. Ensimmäinen askel on oikeiden asioiden tunnistus päätettäväksi. Päätöksentekoon liittyvä epävarmuus tulee erottaa toteutukseen kytkeytyvästä riskistä. Päätöksenteko merkitsee myös sitoutumista, jonka vaihtoehtoiskustannus tulee huomioida. Suuret päätökset kytkeytyvät näihin teemoihin: . . . → Read More: Digitalisaation kymmenen suurta päätöstä

Mika Malkamäki liittyy Aedon-joukkueeseen

DI Mika Malkamäki on kutsuttu Aedon Oy:n osakkaaksi ja myyntijohtajaksi. Hän tulee toimimaan myös aktiivisena strategiakonsulttina.

Joukkueena olemme enemmän

Mikan monipuolinen tausta ja yli 20 vuoden kokemus myynti- ja yleisjohdon tehtävistä IT-sektorin, konepajateollisuuden sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden saralta täydentää erinomaisesti Aedonin osaamispohjaa.

”Aedonin keskeisiä toimintaperiaatteita on koko joukkueen osaamisen ja kokemuksen tehokas hyödyntäminen asiakkaan parhaaksi”, . . . → Read More: Mika Malkamäki liittyy Aedon-joukkueeseen

Ydinliiketoiminnan transformaatio digitaalisessa murroksessa

Tiivistelmä:

Ydinliiketoiminnan transformaation edellyttämä muutos ei rajoitu yrityksen reuna-alueiden yksittäisiin tiimeihin tai toimintoihin. Ratkaisut eivät ole pistemäisiä eikä niitä saavuteta yksittäisillä IT-investoinneilla. Transformaation ajovoimat johdetaan tarjooman vahvistamisesta, asiakaskokemuksen parantamisesta ja kustannustehokkuuden lisäämisestä. Viime kädessä kyse on kilpailukyvystä ja kasvun lähteistä. Transformaation suunnittelu lähtee liikkeelle ulkoiset ja sisäiset tekijät huomioivalla tilannearviolla, joka on riittävän rehellinen ja . . . → Read More: Ydinliiketoiminnan transformaatio digitaalisessa murroksessa

Digitalisaation kolme estettä: sokeus, neuvottomuus ja kyvyttömyys

Digitalisaatio on noussut ehdolle suomalaisten yritysten kilpailukyvyn parannuskeinoksi ja siinä sivussa kansantaloudelliseksi ihmelääkkeeksi. Kaiken hypetyksen keskellä alkaa olla vaikeaa nähdä metsä puilta. Tässä yritys jäsennellä asiaa liiketoiminnan johtamisen näkökulmasta.

Hieman karrikoiden digitalisaation hyödyntämisen esteet voi jakaa kolmeen ryhmään: sokeus, neuvottomuus ja kyvyttömyys. Nämä kaikki palautuvat viime kädessä johtamiseen – ne ovat modernin liiketoimintaympäristön johtamiselle asettamia . . . → Read More: Digitalisaation kolme estettä: sokeus, neuvottomuus ja kyvyttömyys

Kirja-arvio: Creative Disruption

Executive summary:

Digitalisointi ja internet ovat käynnistäneet luovan tuhon aikakauden, joka muokkaa merkittävällä tavalla lähes kaikkia toimialoja ja yrityksiä. Usein edessä on yrityksen ydinliiketoiminnan transformaatio, ei pelkästään muutama IT:tä soveltava tehostushanke ja uuden digitaalisen myyntikanavan pystytys, kuten monessa yrityksessä yhä toivotaan. Murros kaataa monia suuriakin yrityksiä joiden omistajat/johto eivät havahdu muutokseen ajoissa tai hyväksy sitä . . . → Read More: Kirja-arvio: Creative Disruption

Kirja-arvio: The Future of Management

Executive summary:

Nykyjohtaminen on tullut tiensä päähän – Johtamisen tulee radikaalisti uusiutua vastaamaan tämän päivän haasteisiin. Yrityksen pitkän aikavälin kilpailuetu edellyttää johtamisinnovaatioita – kykyä strategisoida, valjastaa osaavien ihmisten luovuus ja allokoida pääomia uusilla, merkittävästi erilaisilla, tavoilla. The Future of Management antaa suunnan, yritysmaailman esimerkkejä ja ison repun eväitä vaaditulle johtamisinnovoinnille. Kirja pähkinänkuoressa

Nykyjohtamisen perusta – . . . → Read More: Kirja-arvio: The Future of Management

Kirja-arvio: The Innovator’s Dilemma

Executive summary:

Monet, myös hyvin johdetut, yritykset ovat kaatuneet murroksia synnyttäviin disruptiivisiin innovaatioihin Selvitäkseen murroksista yrityksen tulee tunnistaa disruptiiviset innovaatiot ja luoda näille organisaatio jolla on kyky – vaaditut resurssit, prosessit ja arvot – kehittää ja kaupallistaa ne Murroksen synnyttämä uusi markkina tulee luoda kokeilemalla oppien Kirja pähkinänkuoressa

Innovaatiot ja innovointikyky ovat tämän päivän . . . → Read More: Kirja-arvio: The Innovator’s Dilemma

Kirja-arvio: A Whole New Mind

Executive Summary:

Läntinen maailma on siirtymässä informaatioyhteiskunnasta käsitteellisyyden aikakauteen Tämä siirtymä mullistaa työllistymisen ja työnteon perusparametrit sekä yritysten liiketoimintaympäristön Löytääkseen uudelleen roolinsa globaalissa työnjaossa, on kehittyneen maailmanosan hallittava älyllinen käsitteellisyys ja inhimillinen herkkyys Uusi aikakausi vaatii työntekijöiltä ja yrityksiltä kuutta peruskyvykkyyttä: Muotoilu, Tarina, Sinfonia, Empatia, Leikki ja Tarkoitus Kirja pähkinänkuoressa

Suomessakin syksyllä 2012 vierailleen ja . . . → Read More: Kirja-arvio: A Whole New Mind

Kirja-arvio: Good to Great

Executive summary:

Lähes jokainen yritys voi merkittävästi nostaa suorituskykyään – suurin este tälle on tyytyminen hyvään Tutkimalla hyvästä parhaaksi -harppauksen menestyksekkäästi tehneiden yritysten pitkän aikavälin johtamista, käyttäytymistä ja suorituskykyä voidaan tunnistaa yritysten ja niiden johtajien ominaisuuksia, jotka yhdistävät parhaaksi nousseita yrityksiä ja erottavat nämä muista Harppauksen mahdollistavia ja siihen valmistavia ominaisuuksia ovat: Viidennen tason johtajuus, . . . → Read More: Kirja-arvio: Good to Great

Kirja-arvio: Great by Choice

Executive summary:

Toiset yritykset menestyvät paremmin epävarmuuden ja jatkuvien muutosten keskellä kuin toiset Tutkimalla yritysten pitkän aikavälin käyttäytymistä ja suorituskykyä voidaan tunnistaa yritysten (tai niiden johtajien) ominaisuuksia, jotka yhdistävät epävarmoissa oloissa menestyviä yrityksiä ja erottavat nämä heikommin menestyvistä Näitä ominaisuuksia ovat: fanaattinen kurinalaisuus, empiirinen luovuus ja tuottelias vainoharhaisuus Great by Choice esittelee nämä epävarmuuden keskellä . . . → Read More: Kirja-arvio: Great by Choice

Kirja-arvio: The Four Steps to the Epiphany

Executive summary:

Perinteinen tuotekehitysmalli (Konsepti->Kehitys->Testaus->Julkistus) ei yksin riitä start-up yrityksen tai alkavan liiketoiminnan kehittämisen menetelmäksi Tuotekehityksen rinnalla on vähintään yhtä tärkeää oppia asiakkailta ja kehittää asiakasrintamaa Menestyville start-up yrityksille on yhteistä varhainen ja systemaattinen oppiminen asiakkailta. Tekeminen voidaan jakaa neljään aloittavan liiketoiminnan vaiheeseen: asiakkaan löytäminen (customer discovery), asiakkaan validointi (customer validation), asiakaskunnan luonti (customer development) . . . → Read More: Kirja-arvio: The Four Steps to the Epiphany

Kirja-arvio: Johtamisopit Suomessa

Executive Summary

Johtamisen teoriat, menetelmät, tavat ja tyylit muodostavat aikojen saatossa aaltoina vaihtuvia johtamisparadigmoja. Kuluneiden sadan vuoden aikana johtamisparadigmoja ovat olleet tieteellinen liikkeenjohto, ihmissuhdekoulukunta, rakenneteoriat, organisaatiokulttuuriteoriat sekä tällä hetkellä vallitsevat innovaatioteoriat. Paradigmat eivät synny yhteiskunnallisessa tyhjiössä, vaan vastaavat kulloisenkin tilanteen ja liiketoimintaympäristön asettamiin vaatimuksiin. Strateginen ketteryys on osa vallitsevaa johtamisoppia eli innovaatioparadigmaa Innovaatioparadigman korvautuminen uudella . . . → Read More: Kirja-arvio: Johtamisopit Suomessa

Kirja-arvio: The Lean Startup

Executive summary:

Yrittäjyyttä on kaikkialla ja lähes kaikissa yrityksissä Yrittäjyys on johtamista Aloittavan yrityksen tehtävä on oppia kuinka rakentaa ideasta kestävää liiketoimintaa Nopeaan, tehokkaaseen ja systemaattiseen oppimiseen päästään lyhyillä Rakenna-Mittaa-Opi -sykleillä ja Pienimmän Mahdollisen Tuotteen käytöllä (Minimum Viable Product) Aloittavan yrityksen on seurattava aitoja innovaation ja oppimisen mittareita ja kyettävä riittävän aikaisin päättämään koko liikeidean . . . → Read More: Kirja-arvio: The Lean Startup

Kirja-arvio: Fast Strategy

Executive summary:

Kasvava osa yrityksistä toimii ympäristöissä joita määrittää jatkuva muutos. Strategisesti ketterillä yrityksillä on kyky reagoida muutoksiin tarkoituksenmukaisesti ja hyödyntää ne. Strateginen ketteryys syntyy strategisesta herkkyydestä, johdon yhtenäisyydestä ja resurssien liikkuvuudesta. Yrityksen menestys ja kasvu synnyttää myös ketteryyden esteitä – Siksi strategista ketteryyttä tulee jatkuvasti vaalia ja ylläpitää ja sen esteitä aktiivisesti poistaa. Kirja . . . → Read More: Kirja-arvio: Fast Strategy

Kirja-arvio: Competitive Strategy

Executive summary:

Kilpailustrategian ydin on asemoida yritys suhteessa ympäristöönsä Toimialan houkuttelevuuden, kilpailutilanteen ja tässä toimivan yrityksen strategisten vaihtoehtojen tunnistamiseksi on ymmärrettävä toimialan viisi kilpailuvoimaa – asiakkaat, tavarantoimittajat, korvaavat tuotteet sekä nykyiset ja mahdolliset tulevat kilpailijat – ja niihin vaikuttavat taustatekijät Hyväkin strategia voi kääntyä huonoksi jos kilpailijat reagoivat siihen odottamattomalla tavalla. Tarkemman kilpailustrategian luonnissa on . . . → Read More: Kirja-arvio: Competitive Strategy

Suunnitteluajattelu, päätösajattelu ja aivot

Iain McGilchrist kertoo hämmästyttävän tarinan aivoista, historiasta ja aivojen käyttäjästä osana modernia yhteiskuntaa. Tarina varustettuna hienolla animaatiolla on kuultavissa ja nähtävissä täällä. Jutussa on montakin mielenkiintoista ja opettavaista näkökulmaa ja koska sekä tarina että animaatio etenevät vauhdilla, kaiken irti saamiseksi joutuu monet kohdat katsomaan useampaan kertaan.

Aivot ja aivojen puoliskot

Tässä muutama kiinnostava poiminta – . . . → Read More: Suunnitteluajattelu, päätösajattelu ja aivot

Suunnitteluajattelu Design Thinking strategisessa johtamisessa

Päätösajattelu Decision Thinking keskittyy analyyttisiin valintoihin

Vanhaan hyvään aikaan strategian luomisessa oli kyse ennen muuta vaihtoehtojen tunnistamisesta ja kirjaamisesta. Strategiaprojektin tämä vaihe kulminoitui niin kutsuttuun strategiseen valintaan. “Strategia on valintoja” dominoi ajattelua ja tekemistä. Valintaa tukemaan tarvittiin paljon dataa ja sen analysointia, jotta tehty valinta pystyttiin sitten perustelemaan uskottavasti.

Kyseessä on esimerkki päätösajattelusta – Decision . . . → Read More: Suunnitteluajattelu Design Thinking strategisessa johtamisessa

Kirja-arvio: Business Model Generation

Yhteenveto:

Yrityksen liiketoiminta voidaan mallintaa tyhjentävästi ja havainnollisesti käyttäen mallinnuskanvaasia, yhdeksää eri toimintoja kuvaavaa komponenttia, sekä kuvaamalla komponenttien väliset riippuvuudet Hyvä liiketoiminnan mallinnus sekä tehokkaat menetelmät ja työkalut mahdollistavat systemaattisen ja tuloksekkaan innovoinnin Innovoinnin potentiaali on huomattava riippumatta yrityksen lähtötilanteesta: se voi olla reagoimisista huonontuneeseen kilpailuasemaan ja kannattavuuteen, tai uuden kasvun hakemista Start-up hankkeelle perusteellinen . . . → Read More: Kirja-arvio: Business Model Generation